duminică, 22 mai 2016

Cate ceva de prin gradina

Nu prea mi-a mai venit sa scriu despre gradinarit, pentru ca am avut senzatia ca anul asta va fi un esec si mai mare, dupa ce mazarea n-a iesit deloc, desi am pus-o de doua ori, din seminte diferite. Mai tarziu m-am lamurit ca limacsii erau de vina, asa ca am dat incontinuu cu Optimol si am reusit sa mai salvez cateva fire de marar si cateva de morcovi. Leusteanul a fost partial afectat, dar unele flori sunt gaurite rau.
Pana sa inceapa ei sa se dezmorteasca, prin aprilie am avut si surprize placute. A inflorit Fritillaria cumparata in toamna de la pepiniera Mizil:
Pe la sfarsitul lunii m-am trezit si cu Weigeka Florida Nana Variegata inflorita. E inca pitica, pana se va face ca la ei pe site mai am de asteptat, dar faptul ca a inflorit a fost o mare surpriza, neasteptata:
Tot de la ei am mai luat si o Lonicera Henryi, dar care doar ma bucur ca n-a murit (cum au facut Lycium Barbarum - goji si Spiraea Bumalda), caci mare evolutie la ea nu am vazut:
S-au mai prins, dar nu am poze: Aronia Melanocarpa, Buddleja Dav.Border Beauty, Deutzia Hybrida Tourbillon Rouge si Vaccinium Blue Crop - afin de cultura, care insa e cam anemic). O sa mai iau de la aceasta pepiniera.
S-au mai prins, spre surprinderea mea, si bulbii de topinambur primiti de la o doamna extrem de draguta, prin intermediul lui Vasi. Iata-i pusi si la umbra, si la soare, ca sa fiu sigura ca au sanse sa iasa:
In primavara am indraznit, dupa vreo 3 ani de tinut in ghiveci, sa mut hortensia in gradina. I-a mers binisor, caci a facut flori maricele, dar acum pare ca are o cloroza, caci i se ingalbenesc frunzele. O sa ii dau la radacina cu macerat de urzici, sper sa ii ajute:
Florilor mele de la umbra vad ca le merge bine:
Iar unei ghetisoare transplantate de la o colega saptamana trecuta i-au dat flori, facandu-ma sa ma minunez cu voce tare:
Sambata am reusit sa transplantez rasadurile de rosii, ardei si cimbru in gradina, am pus si fasolea si acum nu-mi mai ramane decat sa astept si sa-mi odihnesc oasele si muschii suprasolicitati, pana la urmatorul hei-rup(oase).

18 comentarii:

Pr.Victor spunea...

Cam aşa e şi la mine, doar că parcelele-s de câteva ori mai mari, adică vorbim despre sute de metri pătraţi de culturi, plus solarul, afară de mia de metri cu trifoi de cosit şi iar la fel iarba din curte.
Spor în cele bune să ai!

martamag spunea...

Azi am cumpărat niște salată din piață, cea care mi-a vîndut-o se scuza că are mulți limași...Iată că umezeala excesivă din anul acesta își spune cuvîntul. Ce să facem!? Asta e.

Dani P. spunea...

Din ce se vede in poze, nu-i jalea chiar asa de mare. As zice ca hortensiei ii trebuie niste fier. Si urzicile ajuta, bineinteles :)
Cu melcii e greu in anii ploiosi. Si cand n-au plante ce le plac, devora tot ce gasesc. Dar ne descurcam noi cumva :)
Duminica placuta, Cristina !

Valentina spunea...

Noi folosim cenusa pentru combaterea limacsilor si functioneaza. Din pozele tale pare ca ai o gradinuta cu flori minunata!

Mihaela Damaceanu spunea...

Adica se vede treaba ca atunci cand nu te asteptai, gradinii i-a mers chiar bine. Este verde si cu flori :) Hortensiile imi plac mult, mai ales cand se umplu de flori. Limacsii aia sunt niste nesuferiti!

cristina spunea...

Parinte, eu n-as avea putere sa lucrez atata suprafata singura :) Spor si dumneavoastra!

Marta, sa speli cu grija legumele, sa nu cumva sa aiba si proteine :)

Dani, de lipsa de fier citisem si eu si m-am gandit la urzici. Melci am avut si anul trecut, asa ca probabil imi voi face stoc permanent de Optimol.

Valentina, ce nevoie as mai avea eu de cenusa, nu doar impotriva limacsilor, ci si ca ingrasamant! Dar noi avem gaze :(

Mihaela, verde ar fi fost oricum, ca daca n-o ingrijesc, se transforma intr-o jungla verde plina de buruieni :) Eu sper sa mai aiba si ceva culori pe langa verdele asta.

Laura spunea...

Pare ca e ceva munca la mijloc!

Laura spunea...

Sper ca vremea sa se imblanzeasca!

simf spunea...

Valentina, cum folosesti cenusa anti-limacsi? eu am incercat cu zat de cafea, coji de oua, capcane cu bere sau drojdie, coji de portocala - nimic n-a mers. o sa iau optimol, daca zici tu, cristina, ca-i ok.

cristina spunea...

Optimolul da rezultate, dar din pacate e scump si trebuie mult. Cojile de oua si zatul de cafea pentru limacsii mei a fost aliment, ca nu s-au sinchisit de ele nici un pic.

simf spunea...

un amic gradinar profan mi-a spus ca merg bine capcanele bros, lichidul special se pare ca-i irezistibil pentru limacsi. n-am incercat inca, dar el e foarte multumit.

cristina spunea...

sa vedem, sa analizam. de unde ti le-ai procura?

simf spunea...

inca n-am luat, dar am vazut pe net ca-s la dedeman, cam 27 lei doua capcane cu lichid pentru 20 mp pt tot sezonul. si lichid separat de cumparat la semplus, cam 8 lei.

Mihaela spunea...

Am tot vazut ca multi numesc napii zisi si cartofi porcesti, topinambur. O denumire mai sic, de fapt pe romaneste spus , acestia sunt napi. Si eu cred ca o sa ti se prinda, la mine au ocupat o mare parte din locul in care am pus numai cativa la inceput , iar acum scot toamna cu galetile si ei tot raman in pamnt si cresc si in anul urmator. Plus ca tulpinile lor sunt foarte inalte. Eu le tot faceam poze an de an si nu mai apucam sa ii arat pe blog , cat de desi si inalti cresc ca si planta. Si sunt si buni la gust, cam ca gulia.

cristina spunea...

Mihaela, eu n-am mancat napi pana acum, asa ca nu stiu cum sunt. Am auzit pe net de topinambur si sunt chiar curioasa daca in pamantul meu prost se face ceva din ei sau nu. I-am pus in niste locuri in care nu ma deranjeaza daca se raspandesc.

Carmen Nataşa spunea...

E foarte frumoasă fritillaria ta. Plus că e o raritate... nu vezi la tot pasul o asemenea frumuseţe.

Gabriela spunea...

In privinta melcilor am procedat asa: am chemat pe cineva sa-i adune dupa ploaie, cand a dat soarele si au iesit stimabilii la plimbare. A strans doua galeti. In curand va urma episodul 2.
P.S. Ma bucur de gradina ta!

cristina spunea...

Carmen, nu stiu de ce, dar ma asteptam sa ma impresioneze mai mult, insa nu a fost asa, mi-a parut bine ca a inflorit si atat. Cred ca stiam ca e de alta culoare cand am comandat-o si s-a dovedit a fi portocalie.

Gabriela, eu nu mai am din aia cu cochilie, ca si eu i-am strans in anii trecuti si nu prea mai sunt. Am limacsi in schimb si sunt mici si bine camuflati, nu cred ca i-as putea strange.